Ce aș fi dorit să știu despre alăptare, înainte de a deveni mamă

breastfeedÎn perioada sarcinii, recunosc, m-am documentat mult prea puțin despre alăptare, acordam prioritate informațiilor despre naștere și îngrijire a sugarului. Îmi ziceam : ce poate fi mai firesc decât alăptarea?! cum poate ceva să nu meargă, dacă doar pui copilul la sân și el mănâncă!?ei ce poate fi aici complicat!? Iar la urma urmei, credeam că în maternitate voi găsi sprijinul și informația necesară. Greșit, greșit și iar greșit. Multe lucruri se pot complica atunci când nu ești destul de informată și nimeni nu este acolo pentru a-ți oferi îndrumări CORECTE!
Iată ce aș fi dorit eu să știu despre alăptare, înainte de naștere și după:
1. Nu toți nou-născuții încep să sugă imediat după naștere și imediat ce sunt aplicați la sân. După un travaliu lung de 18 ore, nu doar eu eram extenuată ci și bebelușul meu, astfel încât a adormit după naștere pentru câteva ore bune. Tentativele mele de a-l pune la sân dădeau greș și nu știam dacă e normal, sau e ceva în neregulă, respectiv eram foarte anxioasă. Data viitoare voi ști să nu insist și să-i dau timp celui mic să se odihnească, dacă asta simte el că are nevoie.
2. Nu toți copiii au reflexul de supt bine dezvoltat. Primele zile, nu știam prea bine ce și cum trebuie să facem, nici eu nici copilul meu.
3. Nu toate mameloanele sunt la fel. Mici, mari, normale,lungi, plate, ombilicate, pseudo-ombilicate. Sânii ca și femeile, sunt de toate felurile. Unele din aceste forme, precum cele plate, ombilicate sau pseudo-ombilicate pot îngreuna procesul de alăptare la început. În unele cazuri e necesară pregătirea lor pe timpul sarcinii, în altele atașarea corectă la sân rezolvă rapid impedimentele. Dar, da, până să nasc un copil abia dacă am remarcat că toată viața am avut mameloanele plate. Iată așa, maternitatea te pune în situații rizibile câteodată.
4. Nou-născuții mănâncă foarte puțin în primele zile. Câteva picături de colostru și ajunge. Dar cum să-i spui asta unei mame a cărei principală obsesie este să știe dacă copilul ei mănâncă suficient. Și de fiecare dată îi pare că a mâncat prea puțin. Da, tot eu eram acea mamă.
5. Atașarea corectă ajută la prevenirea rănilor și fisurilor mameloanelor. Credeam că din moment ce copilul a apucat sânul, nu contează cum, contează că suge și ceva, acolo, lapte vine. Stăteam ore întregi înțepenită în poziții inconfortabile care pe deasupra îmi mai traumatizau și sfârcurile.
6. Chiar nu e nevoie de lapte praf. În primele luni de viață, îi mai dădeam din când în când câte o porție de lapte praf, că, na, să se obișnuiască și cu ăsta. Piciului meu nu-i prea era pe plac nici sticluța și nici laptele cela. Sinceră să fiu, nu-mi prea pot explica acum, de ce insistam să-i dau atunci lapte praf. Poate că la început mă intimida un pic alăptarea în public, astfel îmi luam sticluța cu lapte praf în parc, asta până nu am uitat odată sticluța acasă și mi-am alăptat piciul acolo unde l-a prins foamea cea mare. Ulterior, probleme cu alăptatul în public n-am avut.
7. Stabilirea termenelor e de prisos. În primele zile după nașterea bebelușului meu, mă rugam să am lapte să-l alăptez măcar 6 luni. La 6 luni mi-am zis că-l voi alăpta până la un an, iar la un an, până la 18 luni. La 18 luni, m-am gândit că până la 2 ani. Iar acum că am ajuns la 2 ani, am înțeles, în sfârșit, că n-am nevoie să-mi fixez termene. Nu știu când va veni acel moment, probabil în curând, totuși, dar nu acum.
Îmi este greu să-mi imaginez o zi care să marcheze mai mult viața unei femei, decât cea a nașterii copiilor săi. Primul copil este cel care te face mamă dar asupra căruia cade și povara neexeperimentării noastre parentale. Facem încercări, dăm greș, încercăm din nou, învățăm din greșeli și mergem mai departe.

Despre Kristina

It's always like you write a poem when you can't really say what you're trying to say.
Acest articol a fost publicat în română. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

